Tuesday, May 01, 2012

KURAP SUSU BABY : Camna ek nak hilangkan??

Masalah Kurap susu ni biasa berlaku di kalangan bayi yang menyusu susu ibu. Mcm ruam yg tumbuh kat pipi. Tapi hati kita ibu ni mmg tak sanggup la nak biar jer. Memula sbelah kiri skg ni naik pp kanan plak dah. ish ish ish.


*Sekiranya bayi minum susu ibu, dan masih mendapat ruam di pipi, ini biasanya disebut sebagai 'kurap susu'. Keadaan ini, biasanya terjadi apabila bayi minum susu sampai meleleh ke pipi dan tidak dibersihkan dengan cepat. Seperti yang kita tahu susu ibu juga adalah sejenis makanan dan jika dibiarkan pada kulit terlalu lama akan berlaku tindak balas bakteria dan fungus akan mudah membiak di bahagian yang tidak dibersihkan. Oleh itu, untuk mengatasinya, bersihkan segera segala baki susu yang terdapat di pipi bayi atau dapatkan krim yang sesuai untuk merawat ruam jenis ini.

2 comments:

Sis Lin said...

Mak Lin kata kan td...*mak ada rumah*, agaknya nenen ann besar kot..kekekekke

Jgn risau ann, nnti ilang la tu, lap2 dgn wet tisu lepas bg susu ye..

Nik Nurehan said...

mmg besar pun. heeeeeeeeeeee malu!!