Sunday, December 12, 2010

there she goes : Nasik Goreng Cina!

Nasi goreng dikatakan muncul dari kebudayaan Cina sekitar 4000 SM, yang tidak suka memakan makanan dingin atau membuang makanan yang tidak habis. Makanya, nasi dingin itu digoreng bersama benda lain dan dihidangkan kembali.

I'm enjoying the sunshine and nice weather-today. hehe. mmg panas giler ah ari neh n klmarin.
tak mcm minggu lepas, hari2 hujan x kira siang ke malam.
hari ni amik jalan mudah jerk. haha. kelmarin saya & incik tunangan ke mall kb. sesaja la kan pegi mcuci mata x de bshopping pun. dah tun masyuk ke supermarket utk membeli kunyit adabi jenis debu tu kan. dah tu mata plak beralih ke packet msakan jenis segera. haaaa laju je tangan ni mcapai perencah nsik grg adabi. keke. skg ni mcm2 brand ok. atas kita nk pilih apa.
cek2 nsik pagi ni wahh manyak ok. lauk2 mcm ikan grg. ayam dan jgk sayur msih ada. daripada membazir baikkk cik an grg nsik dengan perencah yg baru beli tu. testim! testimm! hahaha.
Mula la cik an mggorengnya dengan dimulai minyak. lauk2 nsik serta perencah adabi. desupppppppp siap. kejap saja ok! hahaha. x perlu la nk potong2 bwg ke apa. keke. alhamdlullilah kenyang. cik an mlantakkk dengan manyak nya. pantang nsik grg jenis apa2 pun mmg cik an suka bangattt..
Kesimpulannnya walaupun menggunakan perencah instant tetapp rasanya sedappppppp!! ;)
Harga utk spaket perencah ni xde la mahal mana pun, cuma rm 0.60 shj ok! cepat, mudah dan sedapppp! itu penting. hahahha.

COOKING INSTRUCTION
1. Heat 4 tablespoons of cooking oil, if desired, add meat or vegetables (approximately 50gm) and fry well.
2. Then add 400gm - 450gm (4 - 4½ cups) off cooked rice.
3. Sprinkle 1 packet of Adabi Chinese Rice Powder onto the rice and fry till evenly mixed. Garnish and serve hot.

INGREDIENTS
Salt, Onion, Sugar, Garlic, White Pepper and Palm Oil. Contains Permitted Food Conditioner, Monosodium Glutamate and Sodium Inosinate as Permitted Flavour Enhancers.

Belum cuba, belum tahu, lepas cuba, hari-hari mahu

No comments: