Saturday, May 22, 2010

~ Kecil HATI ~

SEKADAR RENUNGAN UTK DIRI SNDIRI DAN INSAN YG SUDI BERKGSI..

Adakah Anda seorang yang sangat sensitif, cepat terasa, cepat marah-marah, cepat merajuk?

Itu tandanya Anda seorang yang berkecil hati, seprang yang perasa. Sesiapa jua ada sikap ni, namun cara mengawalnya berlainan bagi setiap orang.

Ada yang tahan, ada yang tak tahan. cabarannya adalah, bagaimana nak membuat orang yang tak tahan ni supaya tahan.

Biasanya, rasa kecil hati timbul bila Anda disindir, dimaki, dimarah, disergah atau ditegur dengan suara tinggi. Bagaimana cara mengatasi sikap suka berkecil hati?

Ingatkan diri.
Perlu beritahu diri Anda sendiri supaya berfikir positif selalu. Bila Anda layan rasa kecil hati lama-lama di fikiran, itu maknanya Anda dah dirasuk emosi-emosi negatif. Ketika itu berbagai emosi negatif timbul. Paling senang, marah. Kesan? Bergaduh.

Serap teguran.
Jika Anda ditegur, dimarah atau disindir, itu maknanya ada sikap atau perbuatan Anda tak disukai walaupun Anda rasa selesa dengan sikap sekarang ini. Kena kaji suasana, kena ubah ikut kesesuaian di mana Anda berada. Tandanya, akhlak masih ada yang belum OK.

Niat.
Ketika Anda ada bersama orang lain yang tak pernah Anda jumpa atau yang Anda tak berapa senang, letak niat di hati Anda mahu berbaik dengan orang tu.

Sebab, apa yang ada di hati, akan segera ditangkap oleh minda. Lalu, minda menerbitkan gelombang tenaga yang akan bergetar lalu meresap masuk ke minda orang lain di sekeliling Anda. Proses ini berlaku sekelip mata, bahkan sepanjang masa, selagi Anda masih bernafas.

Bila dah masuk, serta merta ia akan ditafsir lalu turun ke hati mereka pula. Hati mempengaruhi sikap. Sikap melambangkan hati. Inilah penerangan tentang kuasa niat dan bagaimana ia berfungsi.

Bila niat baik, maka baiklah kita dengan orang tu. Mudah dia senang dengan kita, jadi kurang dia nak menyindir, marah-marah atau yang menyebabkan kita kecil hati. Mencegah lebih baik dari mengubat.

Maafkan, lupakan, teruskan.
Jika Anda rasa kecil hati, marah atau geram, usah di simpan lama-lama.

Maafkan saja. Lepas tu, lupakan. Kemudian, terus memajukan diri dalam pelajaran, kerjaya, keluarga, perniagaan. Sebab, suka layan rasa kecil hati hanya perbuatan membuang masa.

No comments: