Thursday, February 04, 2010

Resepi from my Mum: Kuih Piana

Salam. Slamat Malam korang.
Slamat Mjamu slera bgi yang sedang mkn yerk..
Bagi yang diet tu, diam2 sudah.
Jangan ngadu2 kata lapa ek. sndiri mau diet, sendiri tangguh ok! wah gitu lak.
kekeke..

Malam neh, Cik An nk bkosi satu resepi tau.
Wah resepi.? sejak bila neh Cik an suka msk2 neh. haha.
Bkn sbarang msk tapiii masakan neh tdiri dr sjenis kuih iaitu dikenali sbg "Kuih Piana"
Hooyeaahhh sgt sedapppp & manis yerk.
Bagi yg x suka kan kemanisann. (boleh aja korang kurang kan gula yerk)
Jangan pulak korang kata ee manis manis!!
Korang kan bijak sana, so ekjust2 la skitt bagii kena slera korang tu.
Lain org lain citarasanya kan.
Tapiii yang Cik An bagi neh resepi asal lah.
Tapi sndiri buat, mmg ekjust skit dr segi gula nya.. Cuz Cik An sendiri enggak suka manis2 sgt gak. keke...

Resepi Kuih Piana :
1 cawan telor
1 cawan santan
1 cawan gandum
1 cawan air
3 cawan gula
sdikit garam

cara-cara :
1. 2 cawan gula dimasak dgn daun pandan + scawan air
memula kan, masak la air+gula+daun pandan. kiranya jd air gula. mesti la cair. msak atas dapor. Pastu sejuk.

2. gandum dicampur dgn gula. stelah itu masukkan scwan telor. msukkan sdikit garam
pastu kak yana masukkan gandum dgn gula( scwan lagi gula tu ) kiranya gaul la gandum dgn gula. dah tu buh plak telor.

3. masukkan santan di dalam gandum td. slepas itu masukkan air gula yang di masak td.
buh pulak santan lam gandum(num 2). pah buh pulak air gula td(num1 )

* eh sblm bakar tu kan. panaskan minyak sapi. biar minyak sapi itu mendidih..(panas)
bila dh panas masukkan la minyak sapi itu ke dlam bekas., lepas tu br buh adunan gandum td.. br leh bakar.

Note : Kalau ikut resepi Cik An, Cik An juz gunakan 2 stengah cawan gula tapi tambah sdikit tepung lagik. Br la best. Tp atas slera msing2 kan.

Slamat Mcuba!!!

5 comments:

Pretsel Maker said...

Nanged Your Ads
Nang My Ads Too
http://pretselmaker.blogspot.com/

IyouweBlog.com said...

wow....akan try macam mudah je!
nanged you. nang this to meet the Tiger Lady of 2010!

HOn3YB33 said...

gambo xde kew??:01

Ann-Wardrobe said...

yeap2 mudah sgt. bahan pun x manyak. cuba la.

Ann-Wardrobe said...

alamak!! tlupa lak amik gamba dia. keke. siap2 teruss ngap. x ingat apa dh. keke. sori!